Uncategorized

Crumble

Een ideaal sportontbijt. Toch in de nazomer en herfst, als er volop verse appeltjes aan onze boom hangen (of in de natuurwinkel liggen).
En je hoeft zelfs niet perse te gaan sporten, ‘t is ook gewoon een lekker en gezond ontbijt of tussendoortje. En het recept laat zich ook heel makkelijk laat aanpassen aan intoleranties en/of allergieën.

Bovendien is het super makkelijk. Je kan het perfect een dag op voorhand maken. Want loopwedstrijden, zeker lange trails, willen nogal es erg vroeg in de ochtend beginnen.

Een topper dus. In alle opzichten.

Het recept


Voor drie ontbijtporties en vier à vijf appels:

  • 100 g kokosolie
  • 150 g amandelmeel
  • 150 g havervlokken
  • 1/2 tl kaneel
  • 1/4 tl gemberpoeder (of 1/2 cm geraspte verse gember, als je wat meer tijd hebt
  • 1/2 tl himalayazout (of ongeraffineerd zeezout)
  • 100 g gedroogde bessen, geweekt (anders gaan ze verbranden in de oven)

Afhankelijk van het soort meel dat je gebruikt, kan je wat meel of havervlokken toevoegen om een goeie kruimelige structuur te krijgen. Ik gebruik daarvoor meestal haverzemelen, tenzij ik het als sportontbijt klaarmaak.

Als het deeg te droog is, kan je wat olie toevoegen of bijvoorbeeld het weekvocht van de gedroogde bessen.

Ik maak dit deeg altijd de avond van tevoren, dan kan alles goed weken. ‘s Ochtends snijd ik dan de appeltjes (ongeschild want biologisch, uiteraard) in de ovenschaal(tjes). De crumble laag erover. En 30’ later (op 180°) heb je een perfect (sport)ontbijt.

 

Variaties


Dit is mijn favoriete versie, maar je kan uiteraard experimenteren met ander meel, zoals spelt (als het niet glutenvrij hoeft) of kastanjemeel. Je kan ook bio grasboter gebruiken (als het niet zonder zuivel of vegan hoeft).

En je kan ook een eetlepel rijststroop (of andere ongeraffineerde suiker) toevoegen, dat maakt de crumble iets krokanter. En zoeter. Ik doe dat soms, als ik ‘m maak voor bij een theetje en een gezellige babbel.

Het fruitlaagje kan ook met peer. Of je kan wat pruim toevoegen of verse bessen (in plaats van de gedroogde). Bosbessen, heerlijk!

In het voorjaar doe ik hetzelfde met rabarber, hoewel ik die variant nog niet als sportontbijt heb geprobeerd.

 

 

 

Een gedachte over “Crumble

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *