Candida dieet

NIET


Koolhydraten beperken.

  • Mijd alle suikers, ook de ongeraffineerde, honing, melasse, stropen, … en alle suikerbevattende voedingsmiddelen.
  • Mijd alle geraffineerde koolhydraten (witmeelprodukten).
  • Zoet fruit en gedroogde vruchten. Na een maand kan eventueel een appel of een portie bessen per dag (maximaal).
  • Ingeblikt of ingevroren sap (o.w.v. citroenzuur) mijden.

Geen schimmel-, gisthoudend en gefermenteerd voedsel.

  • Mijd gist in voorgesneden brood, gistbrood en (de meeste) crackers. Zuurdesembrood is wel ok, maar max. 5 sneetjes per dag.
  • Mijd schimmelhoudende produkten als schimmelkazen, champignons, biergist.
  • Geen gefermenteerde sojaprodukten als tofu, tamari, miso, …
  • Gebruik geen pinda’s en afgeleide produkten. Ook geen pistachenoten.
  • Dranken door fermentatie bereid: wijn, bier en andere alcoholische dranken.
  • Alle soorten azijn en voedingsmiddelen die azijn bevatten, tenzij biologisch appelazijn (ongepasteuriseerd).
  • Zuurkool, ingelegde uitjes, augurken, mosterd, ketchup en pickles.
  • Gist zit ook in specerijen, groene olijven, poeder- en bliksoep, chips en droog geroosterde noten.
  • Ook veel supplementen bevatten gist: gebruik alleen die die gistvrij worden genoemd.

Geen melk of melkprodukten. Enkel boter en een klein beetje yoghurt met lactobacillen (max. ½ kopje per dag). En ook geen gerechten met melk- en kaascomponenten.

Gebruik geen gepekeld, gerookt en gedroogd vlees, vis en gevogelte. Hiertoe behoren alle bereide vleeswaren en charcuterie.

 

WEL


Koolhydraten

  • Quinoa!, zilvervliesrijst, haver, gierst, gerst en spelt, maar in beperkte mate (max. ½ tot 1 kopje per dag).
  • Niet zoete vruchten, pas na een maand.
  • Volop verse groenten: vooral broccoli, uiten, knoflook en witloof (cysteïne)

Eiwitten

  • Rechtsdraaiende yoghurt, kefir, boerenkarnemelk, kwark, hütenkaas, cottage cheese
  • Eieren
  • Jonge geitenkaas
  • Verse vis (meer dan vlees)
  • Rauwe noten en zaden (tenzij bij Herpes-infectie)
  • Peulvruchten (tenzij bij Herpes-infectie)

Vetten en oliën

  • Omega-3-rijke oliën
  • Kokosolie
  • Olijfolie
  • Echte boter

Dranken

  • Plat water en kruidenthee

Kruiden en voedingssupplementen

  • Gebruik veel knoflook.
  • Oregano
  • Ook gember, nootmuskaat, tijm en rozemarijn.
  • B6 (ook < boerenkool, spinazie, koolraaploof)
  • Selenium (ook < koolraap, knoflook, radijsjes)
  • Ijzer (ook < peterselie, bietenloof, paardenbloemenloof, broccoli)
  • Zink (ook < gember, peterselie, knoflook, wortel)
  • Lactobacillus acidophilus
  • Vezelsupplementen