Uncategorized

Granola

Recept


In een kommetje meng je ongeveer één cup “bindmiddel”:

  • 1/2 cup zuivere biohoning (of ahornsiroop, kokosbloesemsiroop, amazake, …)
  • 1/2 cup kokosolie
  • 1 tl kaneel
  • 1 tl gemberpoeder of 1 cm geraspte verse gember
  • 1 tl himalayazout

In een grote kom doe je

  • 2 cups havervlokken
  • 4 cups (fijn gesneden) noten (bv. cashew, walnoot, brazil, hazel, amandel, …) en grof gehakte zaden (bv. pompoenpitten, zonnebloempitten, lijnzaad, chiazaad, sesamzaad, …).
  • Je kan ook een of twee cups gedroogd fruit (bv. krenten, rozijnen, veenbessen, gojibessen, …) toevoegen. Deze laat je wel een paar uren (of een nachtje) weken, anders verbranden ze.

Daarna meng je alles samen en spreid je het dun uit op bakpapier in een bakplaat of in een grote ovenschotel. Je zet het dan een minuut of 12 in een voorverwarmde oven. Als de granola mooi bruin is, laat je ‘m even onaangeroerd tot hij helemaal afgekoeld is. Dat is de truc om de brokken aan elkaar te laten kleven.

Hoe warm en hoe lang je de granola verwarmt, hangt een beetje af van de kracht van je oven en je eigen smaak. Niet te warm alleszins, want dan verbranden je noten, zelfs door het kokosolielaagje door. Bij je eerste poging regelmatig checken. Ik zet mijn oven 12 minuten op 175°, maar met sommige ovens zal 150° al voldoende zijn.

Je kan het uiteraard zo eten, maar ik doe er een eetlepel rauwe cacaonibs over en een flinke schep kokosyoghurt. En als je er nog ook nog een schep melkwei-eiwit-isolaat (als het niet vegan hoeft) of plantaardig proteïnepoeder over doet, heb je een perfecte recuperatiehap.

 

Variaties


Je kan hierin uiteraard eindeloos variëren en experimenteren. Vandaag heb ik bijvoorbeeld een deel van mijn kastanjes verwerkt. Gekookt en in stukjes gesneden. (De eerste keer had ik ze er gewoon rauw in gedaan, maar dat gaf een granola-met-steentjes-effect. Kei-hard waren ze geworden. Eerst even (tien minuten ongeveer) koken dus.)

Je kan uiteraard ook variëren met de kruiden: kaneel, gember, cacao, vanille, kurkuma, …. Je ook appelmoes toevoegen (2 flinke eetlepels), gekruid met kaneel en gember, of moes van pompoen, gekruid met bijvoorbeeld cacaopoeder en gember.

 

Experimenteer en deel je ervaringen!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *